Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Jana Kochanowskiego
-
Logowanie
Dni Niepodległej
Miejsce realizacji innowacji: Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Jana Kochanowskiego w Rabce-Zdroju
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Imię i nazwisko autora: Joanna Luberda
Temat: Dni Niepodległej
Data wprowadzenia: 7.11.2022 r.
Data zakończenia: 9.11.2022 r
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie wszystkich oddziałów szkolnych. Czas realizacji innowacji obejmuje trzy dni poprzedzające święto niepodległości, czyli 7, 8 i 9 listopada 2022 r.
z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei patriotyzmu z wykorzystaniem laboratoriów przyszłości. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do krzewienia i podtrzymywania wśród dzieci i młodzieży postaw patriotycznych, a także do prezentowania własnych uzdolnień przed społecznością szkolną i lokalną. Oprócz tego będzie również okazją do wsparcia działalności Samorządu Szkolnego.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Dni Niepodległej” jest moją odpowiedzią na ciekawe i nowatorskie obchody Narodowego Święta Niepodległości i przybliżenia jego historii uczniom. To także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej
dla następujących etapów edukacyjnych: przedszkole, szkoła podstawowa I-III szkoła podstawowa IV-VIII.
Na podstawie moich obserwacji w szkole, zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje wspólnych projektów, angażujących znaczną część społeczności szkolnej, zwłaszcza
po ostatnim okresie pandemii, podczas którego uczniowie nie mieli możliwości wzajemnej interakcji. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom opracowałam innowację z zakresu języka polskiego, (która łączy także inne przedmioty jak: historia, WOS, technika, plastyka, muzyka, informatyka), która pozwoli na zintegrowanie tak naprawdę całej społeczności szkolnej
w to przedsięwzięcie. Da możliwość wspólnego spędzania czasu dzieciom nie tylko w szkole pod nadzorem nauczycieli, ale także po za nim, podczas przygotowywania chociażby wypieków na kiermasz.
Opis innowacji:
Innowacja została stworzona z myślą o integracji wszystkich zespołów szkolnych,
a przy okazji przybliżeniu uczniom historii naszego kraju. Oprócz tego krzewienia
i podtrzymywania wśród dzieci oraz młodzieży postaw patriotycznych, a także popularyzowania poezji i pieśni patriotycznej. Dzięki innowacji dzieci w kreatywny sposób przypomną sobie jedno z najważniejszych wydarzeńw dziejach Polski. Młodsze grupy będą miały okazję rywalizować w ramach Konkursu Piosenki i Pieśni Patriotycznej, a starsze
w ramach Szkolnego Konkursu Polskiej Poezji Patriotycznej. Te wydarzenia dadzą im szansę na zaprezentowanie własnych talentów przed całą społecznością szkolną i lokalną. Z kolei Kiermasz dla Niepodległej da szansę wsparcia działalności Samorządu Szkolnego i uczczenia tego, iż nasz kraj jest państwem niepodległym w radosnej atmosferze. Na koniec społeczność szkolna weźmie udział w kolejnej edycji akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła
do hymnu”, a także uroczystej akademii szkolnej z okazji Święta Niepodległości. Na akademii zwycięzcy konkursów zaprezentują swoje interpretacje utworów zarówno muzycznych
jak i poetyckich, a wytypowane klasy a oryginalny sposób przedstawią wątek historyczny tego wydarzenia. Całość zostanie uwieczniona na sprzęcie fotograficznym z labolatoriów przyszłości, którego obsługą zajmą się wytypowani uczniowie.
Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do uczniów wszystkich oddziałów szkolnych i większości nauczycieli w niej pracujących.
- Główne założenia pracy:
- wykorzystanie sprzętu fotograficznego z „Laboratoriów Przyszłości”;
- krzewienie i podtrzymywanie wśród dzieci oraz młodzieży postaw patriotycznych;
- popularyzacja poezji patriotycznej;
- ukazanie dążeń do wolności, walk i zmagań o niepodległość poprzez pryzmat utworów poetyckich;
- umacnianie świadomości narodowej;
- zapoznanie uczniów z historią naszego kraju;
- zaprezentowanie uczniów utalentowanych w szkole i w środowisku lokalnym;
- wdrożenie pracy metodą projektu.
Cele główne:
- Kształtowanie u dzieci poczucia bezpieczeństwa i więzi między rówieśnikami
i nauczycielami; - Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka;
- Integracja uczniów z różnych oddziałów szkolnych.
Cele szczegółowe:
- Poprawa;
- Swobodne posługiwanie się tekstami literackimi;
- Zachęcanie do występów publicznych;
- Kształtowanie u uczniów zachowań;
- Przygotowanie uczniów do akademii szkolnych.
Metody i formy
Nauczyciel: Joanna Luberda realizuje następujące zadania:
- Przydzielenie zadań nauczycielom odpowiedzialnym za pomoc w przeprowadzeniu innowacji.
- Przekazanie regulaminów konkursów nauczycielom i dzieciom;
- Opracowanie listy uczniów chętnych do przygotowania wypieków na kiermasz
- Wyznaczenie uczniów odpowiedzialnych za fotografowanie trzydniowych obchodów Narodowego Święta Niepodległości.
- Wyznaczenie uczniów odpowiedzialnych za przygotowanie napisów i dekoracji
na kiermasz. - Wyznaczenie uczniów odpowiedzialnych za przeprowadzenie kiermaszu i sprzedaż produktów
- Umieszczenie napisów i dekoracji okolicznościowych na tablicach.
- Powołanie komisji odpowiedzialnej za ocenę konkursów
Nauczyciel: Katarzyna Kowalczyk, Ula Piotrowska, Wioletta Kojder-Leżańska realizują następujące zadania:
- Zaprojektowanie i przygotowanie elementów dekoracji i napisów okolicznościowych na konkursy i akademię;
Nauczyciel: Joanna Luberda, Maria Wójciak realizuje następujące zadania:
- pomoc uczniom w wyborze utworów poetyckich do konkursu recytatorskiego
- pomoc indywidualna w przygotowaniu uczniów do konkursu recytatorskiego
Nauczycielki: Sylwia Mirek, Barbara Luberda, Lilianna Skawiańczyk Renata Możdzeń Starowicz, Małgorzata Gargas realizują w wybranym przez siebie czasie następujące zadania:
- wybór piosenki/ pieśni patriotycznej dla swojej klasy;
- nauka tekstu wyżej wymienionego utworu przez dzieci;
- przygotowanie podkładu muzycznego do utworu;
- ewentualnie opracowanie układu tanecznego, czy innych elementów dodatkowych.
Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż poprzez zabawę i wspólne projekty;
- Wykorzystują sprzęt z „Laboratorium Przyszłości”;
- Mają możliwość prezentowania swoich uzdolnień;
- Uczą się współpracy i rywalizacji.
Nauczyciel:
- Wykorzystuje sprzęt z „Laboratoriów Przyszłości”;
- Ma możliwość współpracy z innymi nauczycielami;
- Może wykorzystać swoje pomysły w realizacji projektów grupowych.
Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
- rozmowy z nauczycielami.
Szczegółowa analiza przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w szkole. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.