Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Jana Kochanowskiego

Dni Niepodległej

Podgląd

Miejsce realizacji innowacji: Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Jana Kochanowskiego w Rabce-Zdroju

Rodzaj innowacji:  organizacyjno-metodyczna

Imię i nazwisko autora: Joanna Luberda

Temat:  Dni  Niepodległej

Data wprowadzenia: 7.11.2022 r.

Data zakończenia: 9.11.2022 r

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie wszystkich oddziałów szkolnych. Czas realizacji innowacji obejmuje trzy dni  poprzedzające święto niepodległości, czyli 7, 8 i 9 listopada 2022 r.
z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.

Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei patriotyzmu  z wykorzystaniem laboratoriów przyszłości. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do krzewienia i podtrzymywania wśród dzieci i młodzieży postaw patriotycznych, a także do prezentowania własnych uzdolnień przed społecznością szkolną i lokalną. Oprócz tego będzie również okazją  do wsparcia działalności Samorządu Szkolnego.

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja „Dni Niepodległej” jest moją odpowiedzią na ciekawe i nowatorskie obchody Narodowego Święta Niepodległości i przybliżenia jego historii uczniom. To także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej
dla następujących etapów edukacyjnych: przedszkole, szkoła podstawowa I-III szkoła podstawowa IV-VIII.

Na podstawie moich obserwacji w szkole,  zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje wspólnych projektów, angażujących znaczną część społeczności szkolnej, zwłaszcza
po ostatnim okresie pandemii, podczas którego uczniowie nie mieli możliwości wzajemnej interakcji. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom opracowałam innowację z zakresu języka polskiego, (która łączy także inne przedmioty jak: historia, WOS, technika, plastyka, muzyka, informatyka), która pozwoli na zintegrowanie tak naprawdę  całej społeczności szkolnej
w to przedsięwzięcie. Da możliwość wspólnego spędzania czasu dzieciom nie tylko w szkole pod nadzorem nauczycieli, ale także po za nim, podczas przygotowywania chociażby wypieków na kiermasz.

Opis innowacji:

Innowacja została stworzona z myślą o integracji wszystkich zespołów szkolnych,
a przy okazji przybliżeniu uczniom historii naszego kraju. Oprócz tego krzewienia
i podtrzymywania wśród dzieci oraz młodzieży postaw patriotycznych, a także popularyzowania poezji i pieśni patriotycznej. Dzięki innowacji dzieci w kreatywny sposób przypomną sobie jedno z najważniejszych wydarzeńw dziejach Polski. Młodsze grupy będą miały okazję rywalizować w ramach Konkursu Piosenki i Pieśni Patriotycznej, a starsze
w ramach Szkolnego Konkursu Polskiej Poezji Patriotycznej. Te wydarzenia dadzą im szansę na zaprezentowanie własnych talentów przed całą społecznością szkolną i lokalną. Z kolei Kiermasz dla Niepodległej  da szansę wsparcia działalności Samorządu Szkolnego i uczczenia tego, iż nasz kraj jest państwem niepodległym w radosnej atmosferze. Na koniec społeczność szkolna weźmie udział w kolejnej edycji akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła
do hymnu”, a także uroczystej akademii szkolnej z okazji Święta Niepodległości. Na akademii zwycięzcy konkursów zaprezentują swoje interpretacje utworów zarówno muzycznych
jak i poetyckich, a wytypowane klasy a oryginalny sposób przedstawią wątek historyczny tego wydarzenia. Całość zostanie uwieczniona na sprzęcie fotograficznym z labolatoriów przyszłości, którego obsługą zajmą się wytypowani uczniowie.

Założenia ogólne

  1. Innowacja skierowana jest do uczniów wszystkich oddziałów szkolnych i większości nauczycieli w niej pracujących.
  2. Główne założenia pracy:
  • wykorzystanie sprzętu fotograficznego z „Laboratoriów Przyszłości”;
  • krzewienie i podtrzymywanie wśród dzieci oraz młodzieży postaw patriotycznych;
  • popularyzacja poezji patriotycznej;
  • ukazanie dążeń do wolności, walk i zmagań o niepodległość poprzez pryzmat utworów poetyckich;
  • umacnianie świadomości narodowej;
  • zapoznanie uczniów z historią naszego kraju;
  • zaprezentowanie uczniów utalentowanych w szkole i w środowisku lokalnym;
  • wdrożenie pracy metodą projektu.

Cele główne:

  • Kształtowanie u dzieci poczucia bezpieczeństwa i więzi między rówieśnikami
    i nauczycielami;
  • Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka;
  • Integracja uczniów z różnych oddziałów szkolnych.

Cele szczegółowe:

  • Poprawa;
  • Swobodne posługiwanie się tekstami literackimi;
  • Zachęcanie do występów publicznych;
  • Kształtowanie u uczniów zachowań;
  • Przygotowanie uczniów do akademii szkolnych.

Metody i formy

Nauczyciel: Joanna Luberda  realizuje następujące zadania:

  • Przydzielenie zadań nauczycielom odpowiedzialnym za pomoc w przeprowadzeniu innowacji.
  • Przekazanie regulaminów konkursów nauczycielom i dzieciom;
  • Opracowanie listy uczniów chętnych do przygotowania wypieków na kiermasz
  • Wyznaczenie uczniów odpowiedzialnych za fotografowanie trzydniowych obchodów Narodowego Święta Niepodległości.
  • Wyznaczenie uczniów odpowiedzialnych za przygotowanie napisów i dekoracji
    na kiermasz.
  • Wyznaczenie uczniów odpowiedzialnych za przeprowadzenie kiermaszu i sprzedaż produktów
  • Umieszczenie napisów i dekoracji okolicznościowych na tablicach.
  • Powołanie komisji odpowiedzialnej za ocenę konkursów

Nauczyciel: Katarzyna Kowalczyk, Ula Piotrowska, Wioletta Kojder-Leżańska realizują następujące zadania:

  • Zaprojektowanie i przygotowanie elementów dekoracji i napisów okolicznościowych na konkursy i akademię;

Nauczyciel: Joanna Luberda, Maria Wójciak  realizuje następujące zadania:

  • pomoc uczniom w wyborze utworów poetyckich do konkursu recytatorskiego
  • pomoc indywidualna w przygotowaniu uczniów do konkursu recytatorskiego

Nauczycielki: Sylwia Mirek, Barbara Luberda, Lilianna Skawiańczyk Renata Możdzeń Starowicz, Małgorzata Gargas realizują w wybranym przez siebie czasie następujące zadania:

  • wybór piosenki/ pieśni patriotycznej dla swojej klasy;
  • nauka tekstu wyżej wymienionego utworu przez dzieci;
  • przygotowanie podkładu muzycznego do utworu;
  • ewentualnie opracowanie układu tanecznego, czy innych elementów dodatkowych.

Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

Uczniowie:

  • Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż poprzez zabawę i wspólne projekty;
  • Wykorzystują sprzęt z „Laboratorium Przyszłości”;
  • Mają możliwość prezentowania swoich uzdolnień;
  • Uczą się współpracy i rywalizacji.

Nauczyciel:

  • Wykorzystuje sprzęt z „Laboratoriów Przyszłości”;
  • Ma możliwość współpracy z innymi nauczycielami;
  • Może wykorzystać swoje pomysły w realizacji projektów grupowych.

Ewaluacja

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

  • rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
  • rozmowy z nauczycielami.

Szczegółowa analiza  przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w szkole. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.