Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Jana Kochanowskiego

Innowacyjny druk 3D w szkole

Miejsce realizacji innowacji: Szkoła Podstawowa nr 4 im. Jana Kochanowskiego w Rabce -Zdroju.

Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna.

Imię i nazwisko autora/autorów innowacji: mgr Maria Wójciak, mgr Mateusz Zając.

Koordynator innowacji: mgr Maria Wójciak.

Temat innowacji: „Innowacyjny druk 3D w szkole”.

Data wdrożenia innowacji: listopad 2022 r.

Data zakończenia realizacji innowacji: czerwiec 2022 r.

Adresaci innowacji (dzieci, grupa, uczniowie klasy/klas itp.): cała społeczność Szkoły Podstawowej nr 4 (rodzice, nauczyciele, uczniowie).

Realizatorzy: uczniowie klas: I-VIII, nauczyciele: informatyki, matematyki, doradztwa zawodowego, plastyki, techniki, wychowawcy klas, nauczyciele organizujący uroczystości i imprezy szkolne.

 

Opis innowacji 

  1. Diagnoza wstępna (przyczyna stworzenia innowacji).

Powodem wdrożenia innowacji było przystąpienie szkoły do inicjatywy edukacyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech  w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz dostosowanie podejmowanych działań do aktualnych potrzeb szkoły.

  1. Założenia ogólne (W jakim celu stworzono innowację? Do kogo jest skierowana? w jaki sposób zostanie przeprowadzona? W jakim czasie? itp.) 

      Innowacja ma charakter pilotażowy związany z wdrożeniem nowych pomocy zakupionych   w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. Głównym celem jest propagowanie innowacyjnego druku 3D w szkole wpisanego w realizację zajęć, oraz imprez okolicznościowych w sposób ciekawy, angażujący adresatów innowacji oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów, rozwijaniu zainteresowań, ale też dostosowana do potrzeb środowiska lokalnego. Jest skierowana do uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Polega na wydrukowaniu elementów, np. ozdób świątecznych, okazjonalnych upominków, dodatków do nagród przy użyciu drukarki 3D, ich udekorowaniu, a następnie wykorzystaniu ich podczas zajęć, na których będą wykonywane świąteczne stroiki lub inne ozdoby okolicznościowe. Wiąże się to z corocznymi uroczystościami oraz imprezami przeprowadzanymi w szkole,  a także kiermaszami i konkursami świątecznymi.

W związku z tym, że innowacja ma charakter rozwojowy, nie wyklucza działań jakie mogą pojawić się w trakcie realizacji innowacji (a wynikają z aktualnych potrzeb szkoły).

 

  1. Cele i umiejętności uzyskane w wyniku wdrożenia innowacji:

- zapoznanie z podstawami druku 3D,

- projektowanie obiektów 3D – Tinkercad,

- przygotowanie projektu do wydruku,

- twórcze wykorzystanie wydrukowanych elementów dekoracyjnych,

- rozwijanie pamięci i koncentracji uwagi,

- rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów,

- rozwój merytoryczny nauczycieli,

- odkrywanie i rozwój talentów,

- współpraca z rodzicami.

 

  1. Zastosowane metody i formy pracy: 

- metody: aktywizujące, podające, eksponujące;

- formy pracy: indywidualna, grupowa.

 

  1. Przewidywane osiągnięcia i korzyści wynikające z wdrożenia innowacji:

      Dzięki wdrożonej innowacji uczniowie i nauczyciele zapoznają się z podstawami druku 3D. Nabytą wiedzę przełożą na poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań. Umiejętności praktyczne będą połączone ze zdobywaniem wiedzy, a zatem będzie to inwestowanie w lepszą przyszłość młodych ludzi. Innowacja została stworzona w celu realizacji zajęć, uroczystości szkolnych, imprez okolicznościowych w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Ponadto zostanie zacieśniona współpraca z rodzicami.

 

  1. Treści nauczania, tematyka zajęć:

     Innowacja obejmuje wsparcie w realizowaniu  treści nauczania zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, jak również związana jest z innowacyjnym sposobem organizacji uroczystości szkolnych oraz imprez okolicznościowych.

 

  1. Sposoby dokonywania ewaluacji: 

       Ankieta skierowana do uczniów i nauczycieli, dokumentacja fotograficzna.

 

  1. Spodziewane efekty.

 

      Rozwój 4 z 8 kompetencji kluczowych w edukacji XXI wieku:

  1. Kompetencje informatyczne - opierające się na umiejętnym i krytycznym wykorzystywaniu technologii w pracy, rozrywce oraz procesie porozumiewania się.
  2. Umiejętność uczenia się - jako zdolność konsekwentnego i wytrwałego uczenia się, organizowania własnego procesu uczenia się, w tym poprzez efektywne zarządzanie czasem i informacjami, zarówno indywidualnie, jak i w grupach.
  3. Kompetencje społeczne i obywatelskie  – rozumiane jako kompetencje osobowe, interpersonalne i międzykulturowe obejmujące pełny zakres zachowań przygotowujących osoby do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym, szczególnie w społeczeństwach charakteryzujących się coraz większą różnorodnością.
  4. Inicjatywność i przedsiębiorczość - rozumianą jako zdolność osoby do wcielania pomysłów w czyn, obejmujące kreatywność, innowacyjność i podejmowanie ryzyka,  a także zdolność do planowania przedsięwzięć i prowadzenia ich dla osiągnięcia zamierzonych celów.

 

  1. Wnioski, podsumowanie: 

Dzięki wprowadzeniu innowacji uczniowie i nauczyciele będą mieli możliwość skorzystania z nowoczesnego wyposażenia szkoły – drukarki 3D. Nowe technologie z pewnością ułatwią przekazywanie wiedzy, a także umożliwią odbiorcom innowacji dzielenie się dobrymi praktykami oraz będą sprzyjać wymienianiu się wiedzą z innymi placówkami edukacyjnymi.

 

  1. Bibliografia, źródła: 

https://www.gov.pl/web/laboratoria