Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Jana Kochanowskiego
-
Logowanie
Sketchnoting czyli myślenie wizualne w nauczaniu
Miejsce realizacji innowacji: Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Jana Kochanowskiego w Rabce-Zdroju
Rodzaj innowacji: metodyczna
Imię i nazwisko autora/autorów, koordynatora/koordynatorów: Joanna Luberda, Mateusz Zając
Temat: Sketchnoting - myślenie wizualne, czyli twórcza notatka z lekcji
Data wprowadzenia: wrzesień 2023r.
Przewidywana data zakończenia: cyklicznie do roku 2026
Opis innowacji
Zakres innowacji:
Adresatem innowacji jest grupa uczniów z klasy IV- VIII. Naszej szkoły. Zajęcia
z wykorzystaniem innowacji odbywać się będą w ramach prowadzonych lekcji między innymi: j. polskiego, edb, biologii, chemii, fizyki. Celem innowacji jest szerzenie idei sketchnotingu (myślenia wizualnego)
w edukacji. Są to notatki zawierające elementy graficzne. Słowa i obrazy, które niosą określoną, jednoznaczną dla autora treść. Innowacja ma zachęcać, a także zmotywować uczniów do samodzielnej, efektywnej nauki oraz pobudzać ich kreatywność.
Założenia ogólne:
- Realizowana na lekcjach: j. polskiego, edb., biologii, chemii, fizyki.
- Zapoznanie uczniów z elementami myślenia wizualnego,
- Zapoznanie podopiecznych z zasadami tworzenia rysnotek - wykorzystanie myślenia wizualnego
w tworzeniu notatek na różnych lekcjach,
- Uczenie syntetyzowania treści i samodzielnego notowania przy jednoczesnym uczeniu się nowego materiału,
- Znaczna poprawa koncentracji na lekcji,
- Samokształcenie oraz poznawanie ciekawych metod uczenia się.
Cele innowacji:
- Zapoznanie uczniów w wiedzę na temat elementów notatki wizualnej, ćwiczenia praktyczne
w doskonaleniu tworzenia notatek.
- Motywowanie uczniów do bycia kreatywnym, innowacyjnym, samodzielnym i odpowiedzialnym
w organizowaniu procesu uczenia się.
- Organizowanie procesów edukacyjnych w sposób sprzyjający nauczaniu i uczeniu się.
Cele szczegółowe:
- Usprawnienie koncentracji oraz zaangażowania uczniów na lekcjach.
- Ułatwienie rozumienia i zapamiętania treści lekcji.
- Swobodne posługiwanie się elementami alfabetu wizualnego.
- Samodzielne tworzenie notatek wizualnych.
- Rozwijanie u uczniów kreatywności.
- Uatrakcyjnienie procesu kształcenia.
- Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania.
Metody, formy i środki dydaktyczne:
Metody: pokazowa, burza mózgu, metoda praktycznego działania
Formy: indywidualne i grupowe
Środki dydaktyczne: tablica, tablica interaktywna, mazaki, markery, pióra, kartki białego papieru, Internet, bank ikon.
Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji):
nauczenie się:
- Alfabetu sketchnotingu.
- Zasad tworzenia notatek.
- Rysowania prostych postaci, emocji, strzałek, chmurek, ramek, map myśli itp.
- Stworzenie własnego banku ikon.
- Tworzenia notatki z zajęć.
Nauczyciel:
- Wykorzystuje wiedzę na temat notatek wizualnych w praktyce.
- Poznaje lepiej swoich uczniów i ich możliwości.
- Nauczy się nowego sposobu prezentowania trudnych dla ucznia treści.
- Tworzy bank notatek, które mogą być przydatne na lekcjach.
- Podniesie jakość pracy szkoły, usprawniając proces nauczania i uczenia się.
- Rozbudzi zainteresowanie tą metoda wśród innych nauczycieli.
Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
- dokumentację fotograficzną notatek uczniów.