Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Jana Kochanowskiego

Sketchnoting czyli myślenie wizualne w nauczaniu

Podgląd

Miejsce realizacji innowacji: Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Jana Kochanowskiego w Rabce-Zdroju

Rodzaj innowacji: metodyczna

Imię i nazwisko autora/autorów, koordynatora/koordynatorów: Joanna Luberda, Mateusz Zając

Temat:  Sketchnoting - myślenie wizualne, czyli twórcza notatka z lekcji

Data wprowadzenia: wrzesień 2023r.

Przewidywana data zakończenia: cyklicznie do roku 2026

Opis innowacji

Zakres innowacji:

Adresatem innowacji jest grupa uczniów z klasy IV- VIII. Naszej szkoły. Zajęcia
z wykorzystaniem innowacji odbywać się będą w ramach prowadzonych lekcji między innymi: j. polskiego, edb,  biologii, chemii, fizyki. Celem innowacji jest szerzenie idei sketchnotingu (myślenia wizualnego)
w edukacji. Są to notatki zawierające elementy graficzne. Słowa i obrazy, które niosą określoną, jednoznaczną dla autora treść. Innowacja ma zachęcać, a także  zmotywować uczniów do samodzielnej, efektywnej nauki oraz pobudzać ich kreatywność.

Założenia ogólne:

- Realizowana na lekcjach: j. polskiego, edb., biologii, chemii, fizyki.

- Zapoznanie uczniów z elementami myślenia wizualnego,

- Zapoznanie podopiecznych z zasadami tworzenia rysnotek - wykorzystanie myślenia wizualnego
w tworzeniu notatek na różnych lekcjach,

- Uczenie syntetyzowania treści i samodzielnego notowania przy jednoczesnym uczeniu się nowego materiału,

- Znaczna poprawa koncentracji na lekcji,

- Samokształcenie oraz poznawanie ciekawych metod uczenia się.

Cele innowacji:

- Zapoznanie uczniów w wiedzę na temat elementów notatki wizualnej, ćwiczenia praktyczne
w doskonaleniu tworzenia notatek.

- Motywowanie uczniów do bycia kreatywnym, innowacyjnym, samodzielnym i odpowiedzialnym
w organizowaniu procesu uczenia się.

- Organizowanie procesów edukacyjnych w sposób sprzyjający nauczaniu i uczeniu się.

Cele szczegółowe:

- Usprawnienie  koncentracji oraz zaangażowania uczniów na lekcjach.

- Ułatwienie rozumienia i zapamiętania treści lekcji.

 - Swobodne posługiwanie się elementami alfabetu wizualnego.

- Samodzielne  tworzenie notatek wizualnych.

- Rozwijanie u uczniów kreatywności.

 - Uatrakcyjnienie procesu kształcenia.

- Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania.

Metody, formy i środki dydaktyczne:

Metody: pokazowa, burza mózgu, metoda praktycznego działania

Formy: indywidualne i grupowe

Środki dydaktyczne: tablica, tablica interaktywna, mazaki, markery, pióra, kartki białego papieru, Internet, bank ikon.

Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji):

nauczenie się:

- Alfabetu sketchnotingu.

- Zasad tworzenia notatek.

- Rysowania prostych postaci, emocji, strzałek,  chmurek, ramek, map myśli itp.

- Stworzenie własnego banku ikon.

- Tworzenia notatki z zajęć.

Nauczyciel:

- Wykorzystuje wiedzę na temat notatek wizualnych w praktyce.

- Poznaje lepiej swoich uczniów i ich możliwości.

- Nauczy się nowego sposobu prezentowania trudnych dla ucznia treści.

- Tworzy bank notatek, które mogą być przydatne na lekcjach.

- Podniesie jakość pracy szkoły, usprawniając proces nauczania i uczenia się.

- Rozbudzi zainteresowanie tą metoda wśród innych nauczycieli.

Ewaluacja

 W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,

- dokumentację fotograficzną notatek uczniów.